Doel

Op eenvoudige visuele wijze wordt een verdienmodel voor een product, dienst of combinatie daarvan inzichtelijk. Tevens kun je snel veel verschillende verdienmodellen bedenken.

Beschrijving

Feitelijk is het Business Model Canvas een onderlegvel, met daarop 9 bouwstenen

Het midden van het business model canvas is je product of dienst. De linker kant van het canvas is de interne organisatie; de rechterkant is de klantenkant. Onderin de financiële resultaten.

Hieronder lichten we de bouwstenen van het Business Model Canvas toe.

De klantwaarde of waardepropositie is het middelpunt van uw business model canvas. De klantwaarde beschrijft wat het product of de dienst aan waarde levert aan de klant.

In het business model canvas is de klantwaarde het overzicht van producten en diensten die waarde creëren voor een bepaald klantsegment.

Eén van de bouwstenen van het business model canvas is de klantsegmentatie; aan welke klanten en klantsegmenten levert u uw product.

De bouwsteen Klantrelaties geeft weer hoe je de relatie met klanten onderhoud en wat voor relatie je hebt met die klant?

De kanalen in het Business Model Canvas geven aan hoe je klanten bereikt en hoe klanten op hun klantreis tot een aankoop overgaan.

Eén van de belangrijkste elementen van het businessmodel is het verdienmodel. Een verdienmodel is het antwoord op de vraag: hoe verdien je uiteindelijk geld?

De kernactiviteiten op het Business Model Canvas beschrijven uw activiteiten nodig om de business draaiend te houden.

Welke mensen en middelen moet u hebben om uw bedrijf draaiend te houden. Het gaat erom het minimum te vinden wat je echt nodig heeft. Dit is de kern van het bedrijf; alle andere activiteiten zouden kunnen worden uitbesteed.

Strategische partners zijn nodig om het businessmodel te laten werken. De reden waarom ze zo strategisch zijn kan uiteraard verschillen; zijn ze nodig om risico’s te beperken? Zijn ze nodig om aan kennis en expertise te komen?

De laatste bouwsteen van het Business Model Canvas is de kostenstructuur. De Kostenstructuur geeft alle kosten die nodig zijn om het businessmodel te laten werken.

Tijd

15 tot 20 minuten per canvas.

Resultaat

Een ingevuld business model canvas, of meerdere, waarmee je heel eenvoudig kunt uitleggen op wat je welke klant nou precies voor waarde bied, wat je daarvoor moet doen en hoe je hieraan kosten hebt en geld verdient.

Links

  • Lesmateriaal EDLLV1A op ELO
  • Boek: Business Model Generatie, Alexander Osterwalder, Yves Pigneur, Patrick van der Pijl, Vakmedianet.

Tekst: Michael Taks