Prijs-Kwaliteit matrix

Leestijd: 4 minuten
Uitvoertijd: 1 uur

Inleiding
De tool heeft als doel het bepalen van de strategie om de concurrentie te verslaan. Hoe bepaal je de marktpositie van een nieuw product tov bestaande producten? Is er een “gat in de markt”? Wat is de directe dichtstbijgelegen concurrent? Richt je je op een lagere prijs of juist op een hogere productkwaliteit?

Toepassing

Maak een tweedimensionale ruimte met de prijs van de producten op de X-as (van goedkoop tot duur) en de kwaliteit van de producten op de Y-as (van laagwaardig tot hoogwaardig). Rangschik de bestaande producten op dit assenstelsel. Een logische verdeling van de producten zou zijn langs de diagonaal: van goedkope laagwaardige producten naar dure hoogwaardige producten. Maar andere strategieën zijn ook mogelijk: marktpenetratie bereik je bijvoorbeeld door dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs aan te bieden.

In deze grafiek kun je de positie van het nieuwe product aangeven. Een “gat in de markt”, waar geen concurrerende producten zijn, kan een goede positionering zijn. Hoe ga je het winnen van de dichtstbijgelegen concurrent; een lagere prijs, een hogere kwaliteit of beide?

Resultaat

Een prijs-kwaliteit overzicht van de belangrijkste concurrerende producten. Marktpositiebepaling voor het nieuwe product.
Voorbeelden

1.

Prijs-kwaliteit matrix
Stroomschema/tabel/extra visuele informatie
Veelgestelde vragen

Externe links

Boek: Marketing: de essentie – Philip Kotler & Gary Armstrong (p.103)

Auteur: Nico Smeenk