SCAMPER

Leestijd: 4 minuten
Uitvoertijd: 2 – 8 uur

Inleiding
De SCAMPER methode is een tool die je kunt gebruiken om de ideegeneratie een extra boost te geven. SCAMPER – een ezelsbruggetje voor een 7-tal elementaire basisoperaties – zorgt voor verscheidenheid bij het maken van ideeschetsen.

Toepassing

Gebruik SCAMPER om systematisch mogelijke wijzigingen op een bestaand product, een bestaand concept of productidee te verkennen. SCAMPER is een acroniem dat staat voor:

Substitute: Kun je iets in het ontwerp vervangen door iets anders – bijv. een motor ipv handaandrijving.

Combine: Kun je je ontwerp combineren met iets anders – bijv. kurketrekker + mes.

Adapt: Kun je iets in je ontwerp aanpassen – bijv. een andere context: tuinstoel ipv binnenstoel.

Modify: Kun je iets in je ontwerp wijzigen – bijv. een klein wiel ipv een groot wiel.

Put to other use: Kun je het ook voor iets anders gebruiken – bijv. sleutelhanger / zaklamp.

Eliminate: Kun je iets in het ontwerp weglaten – bijv. een koffiekop zonder oortje.

Reverse: Kun je je ontwerp omdraaien – bijv. ondersteboven of achterstevoren – horizontaal ipv verticaal.
Tijdens het ideeschetsen probeer je het eerste / bestaande productidee te veranderen door stuk voor stuk de SCAMPER basisoperaties erop toe te passen.

Resultaat

Een grotere diversiteit in de ideeschetsen.
Voorbeelden

1.

SCAMPER
Stroomschema/tabel/extra visuele informatie
Veelgestelde vragen

Externe links

Auteur: Nico Smeenk