Collage (algemeen)

Leestijd: 5 minuten
Uitvoertijd: 3-4 uur

Inleiding
Het doel van een collage is het helder krijgen van een vraagstuk. Er zijn vele soorten collages voor verschillende doeleinden. Daardoor kan de vorm van de collage variëren. Voorbeelden zijn: doelgroep-, (merk-)identiteits-, concurrentie-, stijl-, thema- en sfeercollages.

Toepassing
De collage is een middel om vraaggebieden in het ontwerpproces helder te krijgen. Beelden zijn krachtige informatiedragers, vooral in combinatie met een evaluatie(tekst). Een collage heeft altijd het doel om iets te communiceren: een doelgroep, een sfeer, een thema, een visie.
Oorspronkelijk gebruikt men foto’s of afbeeldingen uit tijdschriften, die men deels bijvoorbeeld scheurt of ‘figuratief’ (de vorm van het voorwerp volgend) uitknipt en in een compositie met elkaar schikt – en opplakt.

Als wordt vaak foamboard gebruikt, of een groot vel papier. Het formaat van de collage heeft grote invloed op de zeggingskracht, maar is ook afhankelijk van het formaat van de gekozen afbeeldingen. De keuze van de plaatjes zelf, maar ook de structuur van de compositie en de schaalverhoudingen van de plaatjes beïnvloeden de boodschap. Digitale collages bieden andere mogelijkheden, maar hebben ook andere beperkingen.

Resultaat
Naar aanleiding van een collage en haar evaluatie krijgt men helder(der) inzicht in de vraagstelling. De tijdsinvestering verdient zich terug doordat valse verwachtingen worden voorkomen. Opdrachtgever én ontwerper weten nu beter waar het naartoe gaat. De evaluatietekst is hiervoor van essentieel belang!
Voorbeelden

Voer tekst in…

Stroomschema/tabel/extra visuele informatie

Voer tekst in…

Veelgestelde vragen

Voer vraag in…

Voer antwoord in…

Externe links

Boek: Wim Muller – Vormgeving (p.193-199)
Boek: Ger Bruens – Form/Color Anatomy
Web: Moodboards

Tekst: Alexandra van den Pauwert